پهپادها در صنعت نفت و گاز

✍اسدالله غلام‌پور

عملیات ایمن و رویه های موثر با استفاده از پهپادها در بخش نفت و گاز امکان پذیر شده است. شرکت های نفت و گاز می توانند کیفیت بازرسی و ایمنی را با استفاده از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) یا پهپادها افزایش دهند. پهپادها کاربردهای متعددی در صنعت نفت و گاز دارند که برای اپراتورهای انرژی مفید است. هواپیماهای بدون سرنشین یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای انجام تجارت در بخش نفت و گاز هستند، چه برای نظارت بالادستی و چه برای تعمیر و نگهداری پایین دست. پهپادها یک فناوری به سرعت در حال پیشرفت هستند. انتظار می رود بازار جهانی پهپادها در نفت و گاز تا سال 2025 به ۱۶.۷۲ میلیارد دلار برسد که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۳۵.۲۴ درصد از سال ۲۰۱۹ تا 2025 رشد می کند. در سال 2013، BP اولین شرکت نفت و گاز شد که دریافت کرد. مجوز بهره برداری از هواپیماهای بدون سرنشین

۱)بازرسی ایمن و سریعتر: نقشه‌برداران مجبور بودند از نردبان‌های شیب‌دار بالا بروند، در گذرگاه‌ها حرکت کنند، جرثقیل‌های بزرگ را کار کنند، و در حین بازرسی چاه‌های نفت و دکل‌های دریایی از ارتفاعات بالا بروند و ماشین آلات پرخطر و مواد کشنده در کل فرآیند وجود داشت. معاینه سنتی روغن، به بیان ملایم، خطرناک است. با این حال، بازرسی ها اکنون به لطف هواپیماهای بدون سرنشین بسیار ایمن تر هستند. نیازی نیست کارگران را در معرض خطر قرار دهید زیرا پهپادها می توانند به راحتی از میان ترکیبات خطرناک و در ارتفاعات زیاد پرواز کنند.

2)قابلیت های تشخیص نشت بهتر: تشخیص نشت با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین سریعتر و دقیق تر است. به عنوان مثال، نشت و خوردگی در پشته های شعله ور که از سطح زمین بلند شده اند را می توان به سرعت توسط هواپیماهای بدون سرنشین پیدا کرد. علاوه بر این، آنها می توانند بیشتر بازرسی کنند و هزینه های پاکسازی احتمالی را تا ۹۰٪ کاهش دهند زیرا می توانند به سرعت به مناطق صعب العبور برسند.

3)تکنولوژی: پهپادها را می توان با دوربین های با وضوح بالا، دما، مواد شیمیایی و دستگاه های اندازه گیری برای جمع آوری داده ها از مکان های غیرقابل دسترس نصب کرد. برخی از پهپادها دارای دستگاه‌های تصویربرداری حرارتی و دوربین‌های مادون قرمز هستند که امکان تشخیص نقص‌های سیستم، نقص‌های ساختاری و خطرات احتمالی را فراهم می‌کنند. برخی از آنها حتی دارای سنسورهای همه جانبه اجتناب از موانع برای جلوگیری از تصادف هستند. این فناوری‌های پیشرفته با هم، استفاده و ارزش داده‌های هواپیماهای بدون سرنشین را که می‌توانند در فضای ابری آپلود شوند و به سرعت و در زمان واقعی پردازش شوند، برای کالیبره کردن ماموریت‌های تکراری با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین بصری گسترش می‌دهند.

4)مزایا:صرفه جویی در هزینه با بازرسی های سریع تر، ایمن تر و پیشگیرانه پهپاد امکان پذیر است. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند با انجام بازرسی‌ها بدون توقف تولید نفت، کاهش زمان بازرسی و کار، و با کاهش هزینه‌های مربوط به تجهیزات حفاظت فردی (PPE) و بیمه سلامت، میلیون‌ها دلار در هزینه‌های نگهداری دارایی صرفه‌جویی کنند، زیرا کار فیزیکی خطرناک‌تری را انجام خواهید داد. .